חיפוש

EN

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המסע המשותף שלנו – כמה מחשבות על חג הפסח

מעניין? שתפו:

תמונה: Stephen Leonardi on Unsplash

פסח הוא אחד החגים המוכרים והנחגגים בעולם היהודי. אך האם יתכן שרבים לא מפרשים אותו נכון?

רבים מאתנו תופסים את החג כאירוע המציין את יציאת מצרים והמעבר מעבדות לחירות. אולם, רק ההכנות הרבות לקראת החג הגדול הזה והעובדה שהוא נמשך שבוע שלם, מבהירים לנו שהחג איננו אירוע נקודתי, אלא תהליך מתמשך. 

היציאה ממצרים, היא אירוע. אבל המסע אל עבר החירות – אותו מסמל חג הפסח – הוא תהליך. ולא סתם תהליך, אלא מסע ארוך שנמשך עד היום, כאשר ה"יציאה" לדרך היא רק נקודת ההתחלה שלו.

עבורי, התובנה המרכזית של חג הפסח – מוסר ההשכל עבור כולנו – היא ש'חירות', היא לא מצב, אלא מסע שבו אנחנו צועדים תמיד. התפרצות הקורונה למשל, חידדה את התהליך המתמשך של "שיעבודים" ו-"שחרורים" שבו אנו נמצאים ואת השאיפה שלנו להגיע לחופש ובריאות. אולם שיעבוד, יכול לבוא לידי ביטוי בהרבה מאד מובנים, החל מעבדות ודיכוי פוליטי, דרך התמכרויות, עצלנות, פאסיביות והגבלות עצמאיות ועד ציניות ותחושת חוסר האונים. שילוב של אלו יחד מונעים מאיתנו לממש את החירות האמיתית שלנו, לבטא באופן מלא את האנושיות שלנו ואת הפוטנציאל הנפשי הטבוע בכולנו.

גם עבודה לשחרור ממגבלות ישנות ופחדים חדשים, היא מסע ויש בו דמיון רב למסע שלנו לבניית עולם צודק ומקיים. אלו תהליכים שתמיד נפרשים לפנינו ושתמיד מזמינים אותנו לשחרר הרגלים ישנים ולהתמודד עם אתגרים חדשים. זהו מסע, של גילוי עצמי אבל גם של בניית מערכות יחסים וקהילה וגם של מאבק נגד ציניות, הכחשה וחוסר אמון ששינוי אמיתי הוא אפשרי.

במרכז השל, אנחנו צועדים במסע הזה כבר מעל ל-25 ושנה, ביחד עם שותפים רבים לאורך הדרך והשנים, ומזמנים גם אתכם להצטרף אלינו.

החזון של חירות אולטימטיבית, כמו חזון הקיימות, הוא בלתי ניתן להשגה, ככל הנראה. אבל כמו כוכב הצפון, שניהם מתווים לנו את הדרך, מסמנים אותה ומאפשרים לנו לנווט את המסע שלנו על פיהם.

חג הפסח חוזר בכל שנה כדי להזכיר לנו שכמו האביב שמגיע עם הבטחות להתחדשות, כך גם אנחנו יכולים להתפתח ולפתח את ההתחדשות העצמית והחברתית שלנו וללמוד ביחד לקיים אחד את השני ואת העולם היפה והמופלא הזה שנקרא 'בית'. 

ולבסוף, גם כאן בישראל, אנחנו תמיד צועדים בדרך להפוך את ארצנו לארץ המובטחת ולקיים את הבטחותיה.

אנו מאחלים שהמרור שלכם יהיה חריף, החרוסת מתוקה ודביקית, ושטעם החופש יתן לנו השראה לעשות דברים גדולים.

לידידינו המוסלמים המתכוננים לחודש הגדול של הרמדאן שהשנה יחול בעוד כמה שבועות בודדים, אנו מאחלים: רמדאן כרים ומובארכ!

להרשמה לקורס "בית המדרש המקוון: על התיקון ועל העולם" בהנחייתו של ג'רמי בנשטיין ומתחיל ב 24/5 לחצו כאן

רק עוד רגע מזמנך,
הכדור זקוק לך

למרכז השל נסיון של מעל ל-20 שנה בהכשרות וקורסים פורצי דרך לרשויות מקומיות, משרדי ממשלה והציבור הרחב

לא מצאת את הקורס שמתאים לך? נשמח מאד לעזור לך למצוא אותו