חיפוש

EN

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אכילת המבורגר והביטחון הלאומי של ישראל

מעניין? שתפו:

מה הקשר בין אכילת המבורגר לביטחון הלאומי של מדינת ישראל? תתפלאו לשמוע.

תעשיית הבשר תורמת כיום ל- 18% מכלל פליטת גזי החממה, והיא מצויה במגמת עלייה. את זה אומר ד"ר רג'נדרה פצ'יארי – יו"ר הפאנל הבין ממשלתי של האו"ם לנושא שינויי האקלים, זוכה פרס נובל אשתקד.

ולמה זה צריך להדאיג אותנו? ההתחממות הגלובלית רלוונטית לישראל במיוחד, כי הטמפרטורה באזורנו תעלה באופן חד יותר מברוב העולם. ירידת מפלס המים והפגיעה בחקלאות עלול לפגוע באופן משמעותי באיכות המיםבנוסף, המצב הגיאופוליטי בו אנחנו נמצאים צפוי לחדד את השלכות ההתחממות על הביטחון הלאומי שלנו.

בואו נדבר תכלס. אלו התרחישים הצפויים:

​ב​מצרים, פגיעה קשה בדלתא של הנילוס והצפת חלקים נרחבים ממנה, צפויה לגרום לאובדן המגורים ומקורות המזון והפרנסה של מיליונים, וזה תהליך שכבר התחיל. השלטון המרכזי לא יוכל לתת לאזרחים מענה הולם, והתלות של מצרים בחסדי העולם המערבי להספקת מזון, תלך ותגדל. מדינות העולם, שיסבלו ממצוקה דומה, יתקשו לסייע. ההיסטוריה מראה שעל רקע מצב כלכלי קשה יציבות השלטון מתערערת. זעם ההמונים יוביל לאנרכיה ולפריחה של תנועות אסלאמיות רדיקליות. אלו יפנו אצבע מאשימה כלפי העולם המערבי ובראשו ישראל. אלפי איש יהגרו לאזורים שבהם יש פרנסה ומזון, מה שיעודד הגירה המונית. סביר להניח שאלפי אנשים ינועו לכיוון צפון, לישראל.

סוריה נמצאת כבר היום במצוקת מים קשה. השנים השחונות שהמדינה חווה, הובילו לאובדן האמון בהנהגה הסורית. המצוקה הגוברת העצימה את כוחן של תנועת ההתנגדות כלפי אסד ושל דאע"ש – ושינויי האקלים יחריפו את המצב עוד יותר.

גם עזה, הגדה המערבית וירדן יסבלו ממחסור במים ונזקים קשים לחקלאות. לא קשה לשער שחוסר היציבות האזורית הזאת יזלוג לישראל.

ומה אצלנו? על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, עליית מפלס מי הים צפויה לחבל בתשתיות לאומיות בסמיכות לים, בתחנות הכוח ובמתקני ההתפלה. שינויי האקלים צפויים לפגוע בחקלאות המקומית ולהביא לעלייה במחירי המזון. כבר היום, לפי נתוני רשות המים הישראלית, חסרה לנו המאגרי המים עונת גשמים שלמה. זה מוביל לפגיעה בשכבות החלשות ולתסיסה אזרחית על רקע יוקר המחיה. על ערעור הביטחון הלאומי כבר דיברנו. התהליכים האלו לא יקרו בעתיד רחוק שקשה לדמיין. הם כבר מתחוללים ורבים מאיתנו, גם הורים לילדים, נושפע מהם עוד בחיינו. ולראייה, ממשל אובמה סימן את ההשלכות של שינויי האקלים כאיום האסטרטגי המוביל על הביטחון הלאומי של ארה"ב, עוד יותר מהטרור.

​וזה הזמן לחזור לדוקטור פצ'יארי, שדיבר על חלקה הנכבד של תעשיית הבשר בהרס כדור הארץ. לדבריו, הפחתה באכילת בשר היא הדרך היעילה ביותר שבה היחיד יתרום להפחתת ההתחממות הגלובלית. קחו את זה בחשבון בפעם הבאה שבא לכם לנגוס בסטייק עסיסי. תזכרו שהמחיר הוא גם סיכון הביטחון הלאומי של מדינת ישראל.

רק עוד רגע מזמנך,
הכדור זקוק לך

למרכז השל נסיון של מעל ל-20 שנה בהכשרות וקורסים פורצי דרך לרשויות מקומיות, משרדי ממשלה והציבור הרחב

לא מצאת את הקורס שמתאים לך? נשמח מאד לעזור לך למצוא אותו